Wat kost een bedrijfsborrel (en hoe zit het met de belastingvoordelen)?
Organiseer je binnenkort een bedrijfsborrel en wil je weten waar je dan financieel zo’n beetje aan toe bent? Dan is het slim om niet alleen naar de kosten van de borrel zelf te kijken, maar ook naar de fiscale kant van het verhaal. In dit blog nemen we je mee in de wereld van de kosten van een bedrijfsborrel én de belastingvoordelen die je hierbij mogelijk kunt benutten.
Gemiddelde kosten van een bedrijfsborrel
De prijs van een bedrijfsborrel is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de locatie, het aantal gasten, de catering, drankjes, entertainment en eventuele aankleding. Een eenvoudige borrel op kantoor met drankjes en snacks kan al voor € 15,- tot € 30,- per persoon worden geregeld. Kies je voor een externe locatie met bediening, uitgebreid buffet en entertainment? Dan lopen de kosten al snel op naar plusminus € 50,- tot € 100,- per persoon. Bij Pop-Up Borrel bieden we flexibele arrangementen die aansluiten op jouw wensen én budget. Of je nu een gezellige vrijdagmiddagborrel op kantoor wilt organiseren of een luxe bedrijfsfeest op locatie; bij ons is er zeer veel mogelijk.
Welke belastingvoordelen zijn er?
Een belangrijk aspect van de kosten van een bedrijfsborrel is de fiscale aftrekbaarheid. Hierbij speelt de werkkostenregeling (WKR) een grote rol. Binnen deze regeling mag je als werkgever onbelast vergoedingen en verstrekkingen geven aan je werknemers, zolang je binnen de vrije ruimte blijft. Die vrije ruimte bedraagt in 2025 1,92% van de fiscale loonsom tot een bedrag van € 400.000,-. Alles wat je binnen deze ruimte aan extra’s biedt, zoals een bedrijfsborrel, is onbelast. Overschrijd je deze grens? Dan betaal je 80% eindheffing over dat extra bedrag. Als we je een tip mogen geven: plan je borrel als onderdeel van een werkdag of training, dan zijn de kosten vaak makkelijker onder de WKR te scharen. Let wel op: organiseer je de borrel op een externe locatie én heeft de borrel geen zakelijk karakter (zoals een vergadering of presentatie)? Dan zijn de kosten in principe niet aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting en vallen ze ook niet onder de WKR. In dat geval betaal je loonbelasting over de verstrekkingen.
Slim een bedrijfsborrel organiseren = slim besparen
Wil je optimaal gebruikmaken van de fiscale mogelijkheden én binnen budget blijven bij een bedrijfsborrel? Dan is het slim om samen te werken met een partij die hierin meedenkt. Bij Pop-Up Borrel helpen we je niet alleen met de organisatie, maar ook graag met het slim inrichten van je bedrijfsborrel binnen de fiscale regels. Ben je benieuwd naar de kosten zijn voor je bedrijfsborrel? Neem dan gerust contact met ons op.
